چالش تعیین اهداف فشارخون برای افراد مبتلا به دیابت

 25 اوت 2016- انجمن ملی بهداشت ورفاه سوئد اخیراً درتوصیه‌های خود هدف فشارخون را برای بیماران دیابتی افزایش داده است. بر اساس یک مطالعه‌ی جدید توسط آکادمی Sahlgrenska، این توصیه می‌تواند منجربه افزایش سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی در میان این بیماران گردد. مطالعه‌ی جدید بزرگترین مطالعه دراین زمینه است وبراساس اطلاعات مرکز ملی ثبت دیابت درسوئد انجام شده است.

در فوریه‌ی سال 2015، هیئت ملی بهداشت و رفاه سوئد، هدف فشارخون سیستولیک(فشارخون در هنگام انقباض ماهیچه‌ی قلب) را در دستورالعمل خود برای مراقبت از دیابت، از کمتر از 130 میلی متر جیوه به کمتر از 140 میلی متر جیوه تغییر داد. این هدف بر چگونگی اجرای درمانهای ضد فشار خون برای بیماران مبتلا به دیابت تاثیر می گذارد.

ارتباط خطی

پس زمینه‌ی این تجدید نظر، پژوهشی است که نه تنها افزایش فشارخون از مقدار هدف 130 میلی متر جیوه بلکه کاهش فشارخون به کمتراز این مقدار را منجر به افزایش مرگ و میر به دلیل بیماریهای  قلبی عروقی می داند.

محققان در مطالعه‌ی جدید، به بررسی این موضوع پرداختند. مطالعه‌ی آنها نشان دهنده‌ی یک ارتباط خطی بین مقدار فشارخون و بیماریهای قلبی عروقی بود. هر چه میزان فشارخون پایین‌تر باشد، موارد ابتلا به سکته‌ی مغزی و انفارکتوس میوکارد نیز کاهش می‌یابد، حتی در پایین ترین سطح.

دکتر Björckدانشیار نفرولوژی در آکادمی Sahlgrenskaاز دانشگاه گوتنبرگ می گوید: ما بر این باوریم که توصیه به اهداف فشار خون بالاتر برای بیماران دیابتی ناصحیح است و ممکن است منجر به وقوع موارد بیشتری از سکته ی مغزی و انفارکتوس میوکارد در این گروه از بیماران شود.

مطالعه‌ی جدید  بر اساس اطلاعات مرکز ثبت ملی دیابت و اطلاعات تجویز دارو برای بیماران انجام گردید، در این پژوهش اطلاعات 187 هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که به طور متوسط به مدت 5 سال تحت پیگیری بودند، بررسی گردید.

تفاوت اصلی بین این مطالعه و مطالعاتی که توصیه ‌های هیئت ملی بهداشت و رفاه  سوئد بر اساس  آنها شکل گرفت، اینست که بیمارانی که از بیماریهای جدی رنج می‌بردند، در مطالعه‌ی جدید درنظر گرفته نشدند.

دکتر Erydنویسنده‌ی اول این تحقیق می‌گوید: با حذف بیمارانی که به بیماریهای جدی قبل از تحقیق مبتلا بودند، ارتباط بین فشارخون پایین و افزایش خطر سکته‌ی مغزی و انفارکتوس میوکارد ناپدید گردید.

یک توضیح طبیعی  برای این پدیده

 دکتر Björckمی گوید: اگر بیمارانی با بیماریهایی که می‌تواند فشارخون را کاهش دهند در این مطالعه درنظر گرفته می شد، تفسیر کلی ممکن بود این طور تغییر کند که فشارخون پایین منجر به بیماریهای قلبی عروقی بیشتر خواهد شد.

تقریباً 300 هزار بیمار مبتلا به دیابت در سوئد شناسایی شده‌اند. اما تنها این گروه از بیماران نیستند که تحت تأثیر توصیه ‌ی افزایش اهداف فشار خون  قرار می گیرند. هر دو سازمان متخصص درتعیین  اهداف بهداشتی دراروپا و آمریکا اهداف فشارخون سیستولیک خود را به کمتر از 140 میلی متر جیوه تغییر داده اند. از آنجائیکه  این مطالعه‌ی جدید نسبت به مطالعات قبلی در این زمینه بسیار وسیع تر بوده است، بحث در مورد اهداف فشارخون موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

 نتایج این تحقیق با عنوان"مطالعه‌ی فشارخون  و عوارض آن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که پیش از این به بیماریهای قلبی عروقی مبتلا نبودند: یک مطالعه‌ی کوهورت مبتنی بر جمعیت ملی" درمجله‌ی ‌BMJمنتشر شد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/312523.php